مسئله 454- واجب است ميّت را سه غسل بدهند:
اوّل: با آبى كه با سدر مخلوط باشد.
دوّم: با آبى كه با كافور مخلوط باشد.
سوّم: با آب خالص.
مسئله 455- سدر و كافور بايد به اندازهاى
زياد نباشد كه آب را مضاف كند و به اندازهاى هم كم نباشد كه نگويند سدر و كافور
با آب مخلوط شده است.
مسئله 456- اگر سدر و كافور به اندازهاى كه
لازم است پيدا نشود، بايد مقدارى كه به آن دسترسى دارند در آب بريزند.
مسئله 457- كسى كه براى حجّ احرام بسته است،
اگر پيش از تمامكردن سعى بين صفا و مروه بميرد، نبايد او را با آب كافور غسل دهند
و به جاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند، و همچنين اگر در احرام عمره پيش از كوتاهكردن
مو بميرد.
مسئله 458- اگر سدر و كافور يا يكى از اينها
پيدا نشود يا استعمال آن جايز نباشد، مثل آنكه غصبى باشد، بايد به جاى هر كدام كه
ممكن نيست ميّت را با آب خالص غسل بدهند.
مسئله 459- كسى كه ميّت را غسل مىدهد، در
حال اختيار بايد مسلمان دوازده امامى و عاقل و آشنا به مسائل غسل باشد، گرچه بالغ
نباشد.
مسئله 460- كسى كه ميّت را غسل مىدهد بايد
قصد قربت داشته باشد، يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم بهجا آورد.
مسئله 461- غسل بچّۀ مسلمان گرچه از زنا
باشد، واجب است. و غسل و كفن و دفن كافر و اولاد او لازم نيست. و كسى كه از بچّگى
ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده، چنانچه پدر و مادر او يا يكى از آنان
مسلمان باشند، بايد او را غسل داد و اگر هيچكدام از آنان مسلمان نباشند، غسل دادن
او لازم نيست.
صفحه 81
مسئله 462- بچّۀ سقط شده را اگر چهار ماه يا
بيشتر دارد بايد غسل بدهند، و اگر چهار ماه ندارد، بايد در پارچهاى بپيچند و بدون
غسل دفن كنند.
مسئله 463- اگر مرد، زن را و زن، مرد را غسل
بدهد باطل است، گرچه محرم باشند. ولى زن مىتواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم
مىتواند زنِ خود را غسل دهد.
مسئله 464- اگر براى غسل ميتّى كه مرد است،
مرد پيدا نشود، زنانى كه با او محرمند مىتوانند غسلش بدهند. و نيز اگر براى غسل
ميّت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى كه با او محرمند، مىتوانند او را غسل دهند. ولى
در هر صورت بايد عورت ميّت پوشانده شود و اگر محرم هم پيدا نشود، غسل و تيمّم ساقط
است.
مسئله 465- مرد مىتواند دختر بچّهاى را كه
سنّ او از سه سال بيشتر نيست غسل دهد، زن هم مىتواند پسر بچّهاى را كه سه سال
بيشتر ندارد، غسل دهد.
مسئله 466- اگر ميّت و كسى كه او را غسل
مىدهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت، جاهاى ديگر ميّت
برهنه باشد و همينطور اگر محرم باشند.
مسئله 467- نگاه كردن به عورت ميّت در غير زن
و شوهر حرام است و كسى كه او را غسل مىدهد اگر نگاه كند
معصيت كرده، ولى غسل باطل نمىشود.
مسئله 468- اگر جايى از بدن ميّت نجس باشد،
بايد پيش از آنكه آنجا را غسل بدهند آب بكشند.
مسئله 469- غسل ميّت مثل غسل جنابت است و
مىشود آن را ترتيبى يا ارتماسى انجام داد.
مسئله 470- كسى كه در حال حيض يا جنابت مرده، همان غسلميّت براى او كافى است.
مسئله 471- جايز نيست براى غسل دادن ميّت مزد
بگيرد، مگر در صورتى كه بتواند قصد قربت نمايد، ولى مزد گرفتن براى كارهاى مقدّماتى
غسل حرام نيست.
مسئله 472- اگر آب پيدا نشود يا استعمال آن
مانعى داشته باشد، بايد عوض هر غسل، ميّت را يك تيمّم بدهند.
مسئله 473- كسى كه ميّت را تيمّم مىدهد، بايد دست ميّت را
به زمين بزند و به صورت و پشت دستهايش بكشد و اگر به اين صورت ممكن باشد، جايز
نيست با دست ديگرى او را تيمّم دهد.
مسئله 474- كسانى كه به حكم حاكم شرع محكوم
به اعدام مىشوند و قبل از اجراى حكم به دستور حاكم شرع خودشان غسل ميّت و كفن و
حنوط را انجام مىدهند، تكرار آنها لازم نيست،
صفحه 82
(مگر آنكه قبل از اجراى حكم خودشان بميرند).
و بعد از اجراى حكم، نماز بر آنها مىخوانند و به همان حال آنها را دفن مىكنند، و
لازم نيست خون را از بدن و كفن آنها بشويند، حتّى اگر بر اثر ترس و وحشت خود را
نجس كنند، تكرار غسل لازم نيست، گرچه كفن را بايد تطهير نمايند.